فهرست ناوبری برگه ها
فهرست ناوبری دسته ها
چاپ این مطلب

جمع بندی نهایی آیین نامه اجرایی شناسه گذاری کالای گروه کالایی منسوجات، پوشاک و کفش

به گزارش خبرنگار اسومس، جلسه جمع‌بندی نهایی مفاد دستورالعمل ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (درخصوص شناسه‌گذاری کالا) برای کالاهای مشمول گروه منسوجات و پوشاک در تاریخ ۱۸/۰۲/۱۳۹۷ در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
در این جلسه اعضای حاضر به بررسی مواد و تبصره‌های این دستورالعمل پرداختند که بر اساس آن و پس از ابلاغ، از ۳۱/۵/۱۳۹۷ تمامی واردکنندگان کفش ملزم به اخذ شناسه کالا و تعیین تکلیف کالاهای وارداتی فاقد شناسه در سطح عرضه خواهند بود و به فاصله زمانی ۳ ماه نیز این طرح برای تولیدکنندگان کفش عملیاتی می‌گردد.
به منظور حسن نظارت بر اجرای این طرح نیز مقرر گردید کمیته‌ای متشکل از معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، گمرک جمهوری اسلامی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت و نمایندگانی از تشکل‌ها و اتحادیه‌های دیربط تشکیل شود.
در این جلسه همچنین درخصوص چالش‌های اجرایی پیاده‌سازی این طرح در سطح تولید و عرضه، ضمانت اجرایی طرح، مشکلات احتمالی ناشی از زیرساخت‌های ارتباطی و سایر مسائل فنی بحث و تبادل نظر شد.
محمد عرب، ریاست هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران که در این جلسه حضور داشت؛ ضمن تاکید بر اهمیت مبارزه با عرضه کالای قاچاق در بازار داخل و با اشاره به تجربیات ناموفق گذشته درخصوص شناسه‌گذاری کالا اظهار داشت: باید تمام جوانب و زوایای اجرای این طرح با استفاده از ظرفیت تشکل‌های صنعتی و اتحادیه‌های صنفی برطرف شود وگرنه خود این طرح تبدیل به معضلی برای تولیدکننده شناسنامه‌دار و رسمی خواهد شد.
ضمنا جامعه صنعت کفش ایران در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۳۹۷ طی نامه‌ای به مدیر کل محترم دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که این تشکل بر این اعتقاد است که طرح‌هایی مانند شناسه‌گذاری کالا با مکانیزم‌های اجرایی فوق، مانند طرح‌های مشابه آن در سال‌های گذشته (نظیر طرح شبنم) بعنوان اقداماتی پرهزینه و با تاثیرگذاری کوتاه مدت تلقی خواهد شد و بجای تمرکز بر اجرای ناقص این طرح‌ها؛ سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی باید تمام توان خود را بر رفع موانع پیش‌روی تولیدکننده ایرانی متمرکز نمایند که در این صورت و با ارتقای سطح کیفی و رقابتی‌پذیری تولیدات داخلی، مصرف‌کننده ایرانی نیز به خرید کالای ایرانی روی خواهد آورد خود به خود، مسیر برای ورود کالای قاچاق به کشور مسدود خواهد شد.
خاطر نشان می‌سازد کلیه مکاتبات، آیین‌نامه‌ها و اسناد آموزشی درخصوص طرح شناسه‌گذاری گروه کالایی کفش به زودی در سایت صنعت کفش در اختیار فعالان زنجیره ارزش چرم و کفش قرار خواهد گرفت.

468 ad

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.