فهرست ناوبری برگه ها
فهرست ناوبری دسته ها
چاپ این مطلب

فرصت‌های از دست رفته: بعد از مدت‌ها افزایش، قیمت دی.اتیل.هگزانول بالاخره آرام گرفت

به گزارش خبرنگار اسومس (جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران ASSOMES)، روز چهارشنبه ۱۶/۱۲/۱۳۹۶ قیمت ۲eH برای سومین هفته متوالی روند کاهشی خود را ادامه داد و به سطح قیمتی ۴۶۴۱۱ ریال رسید. سایر اطلاعات این معامله بدین شرح است:
• میانگین قیمت معامله‌شده: ۴۶۴۱۱ ریال
• قیمت پایه: ۴۶۱۷۱ ریال
• حجم تقاضا: ۱۹۱۴ تن
• میزان عرضه: ۱۷۶۰ تن
مقایسه این آمار با معامله هفته گذشته نشان می‌دهد که میانگین قیمت معامله‌شده ۱٫۲۳ درصد نسبت به ۰۹/۱۲/۱۳۹۶ کاهش قیمتی داشته است (از ۴۶۷۴۷ ریال به ۴۶۴۱۱ ریال). همچنین قیمت پایه نیز با ۰٫۷۱ درصد کاهش قیمت از ۴۶۷۴۷ ریال به ۴۶۱۷۱ ریال رسیده است. این کاهش قیمت در حالیست که بر خلاف دو هفته اخیر، بازار از تعادل قیمتی (برابری قیمت معامله‌شده با قیمت پایه) خارج شده است و نسبت رقابت (نسبت میانگین قیمت معامله‌شده به قیمت پایه) به ۱٫۰۱ رسیده است که حاکی از استمرار توافق خریداران الکل در بازار بورس کالا برای هماهنگی جهت ارائه قیمت‌های پیشنهادی و ثابت نگه داشتن نسبت رقابت می‌باشد. این موضوع همان چیزی است که بارها و بارها از سوی تشکل‌های پایین‌دستی صنایع پتروشیمی از جمله جامعه صنعت کفش ایران، انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران و سایر تشکل‌های فعال بدان اشاره شده است.
به لحاظ حجم عرضه و تقاضا نیز، نسبت به هفته گذشته ۸٫۷۵ درصد افزایش حجم تقاضا داشته‌ایم (از ۱۷۶۰ تن به ۱۹۱۴ تن) و حجم عرضه نیز همان ۱۷۶۰ تن هفته‌های اخیر است. افزایش سطح تقاضا از ۱۲۱۰ تن که برای مدت مدیدی در سال جاری ثابت مانده بود و باعث ایجاد شکاف تقاضا و عرضه گردیده بود؛ ناشی از واردات ۲۰۰۰ تن الکل توسط شرکت پترشیمی شازند اراک است که این تصمیم نیز به دفعات از سوی تشکل‌ها ارائه شده بود که هر چند خیلی دیر ولی بالاخره عملیاتی شد. البته در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اقدام دیر شازند اراک درخصوص واردات ۲eH و کاهش فاصله سطح تقاضا و عرضه باعث شد تا صنایع تکمیلی از جمله صنایع گرانول‌سازی، چرم مصنوعی و کفش ماشینی که به شدت وابسته به مواد اولیه مشتق از الکل (مانند روغن دی.او.پی) بودند به شدت متضرر شده و بخشی از بازار خود بخصوص بازارهای صادراتی را از دست بدهند.
در همین راستا و به منظور مقایسه وضعیت قیمت‌ها و عرضه-تقاضای الکل از ابتدای سال؛ نمودارهای زیر در ادامه آمده است:

ثبات در قیمت الکل در هفته‌های اخیر تاثیر خود را بر قیمت روغن دی.او.پی نیز گذاشت و همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می‌شود؛ در هفته گذشته قیمت این ماده اولیه تا حدود ۵۷۰۰۰ ریال (بدون مالیات بر ارزش افزوده) رسید که پیش بینی می‌شود که در این هفته نیز همچون هفته‌های گذشته نیز شاهد کاهش قیمت این ماده اولیه مهم در صنایع گرانول‌سازی، شلنگ‌سازی، چرم مصنوعی، رویه و زیره کفش، صندل و چکمه صادراتی بودیم.

در پایان خاطر نشان می‌سازد با توجه به احتمال عدم عرضه الکل در سال جاری و با عنایت به ضرورت درس گرفتن از اتفاقات ناگوار در سال جاری به لحاظ نوسانات قیمتی و توزیع نامنظم ۲eH در بازار بورس کالا از سوی شرکت پتروشیمی شازند اراک انتظار می‌رود با استناد به پیشنهادات ارائه‌شده از سوی تشکل‌های ذی‌نفع؛ از یک طرف این شرکت در سال آینده خود را ملزم به عرضه الکل بطور منظم و متناسب با تقاضای داخلی کند و از طرف دیگر نیز خریداران الکل با اقدامات هماهنگ خود مانع از بالا رفتن قیمت رقابتی برای این ماده اولیه در بازار بورس کالا شوند.

468 ad

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.